گام به گام با شما براي لاج آنلاين

رامین راد

 

با توجه به شواهد و قراين ذيل لاج آنلاين بهتر از حالت كاغذي بنظر مي رسد و بسياري از شركتها و وكلا نيز اكنون خودشان اين حالت را انتخاب كرده اند. حال به مزاياي لاج آنلاين اشاره مي كنم :
 

مزیت زمان : كوتاهتر خواهد بود در حالت Paper-Base مدت زماني طول ميكشه تا پرونده به اداره مهاجرت برسد و پس از آن در نوبت قرار بگيرد تا باز شود. و بعد از آن يك مدت زمان ميبرد تا پرونده بررسي شود و مدارك كنترل شود كه مدارك كامل است يا نه و آيا شما اصلاً شرايط مهاجرت با آن نوع ويزا را داريد؟! بعد از آن، يك زمان ديگر براي بايگاني مدارك و اسكن تمام آنها دارد و مدت زمان ديگري هم در انتظار براي دريافت فايل نامبر .

در حالي كه در حالت لاج آنلاين از زمان لاج تا دريافت فايل نامبر و كيس آفيسر ممكن است حدود 6 ماه زمان صرف شود ولي در لاج آف لاين هم اكنون فقط تا فايل نامبر در بعضي موارد 9 ماه هم زمان صرف شده است و تا معرفي كيس آفيسر بيش از يكسال.

چون در حالت آنلاين خودتان همه مدارك را اسكن ( DIGITIZE ) ميكنيد و ميفرستيد ديگر لازم نيست اداره مهاجرت روزها وقت گذاشته و اينكار را انجام دهد و بعد فايل نامبر را به كيس آفيسر اعلام كنند.


كنترل اتوماتيك پرونده : وقتي شما آنلاين لاج ميكنيد سيستم بصورت خودكار الزامات اوليه اي را كه پرونده شما بايد داشته باشد را چك مي كند (( Basic Requirements را چك ميكند. در قسمت مربوط به زمان هم به اين نكته اشاره شد كه خود اين موضوع باعث كاهش زمان مي شود و ديگر لازم نيست شخصي ساعتها پرونده شما را كنترل كند.

در حالت آنلاين اگر مشمول ويزا نباشيد سيستم اصلاً به شما اجازه ادامه مراحل لاج را نمي دهد و همين باعث جلوگيري از بسياري اشتباهات بعدي كاربر ميشود . مثلاً متوجه مي شويد كه به دليل اشتباهي كه در جايي از فرم ها داشته ايد امتيازت كم محاسبه شده و سريع مي توانيد اشتباهات را تصحيح نماييد.

 
رديابي پرونده  ( TRACKING ) : وقتي آنلاين لاج مي كنيد يك شماره TRN به شما ميدهند كه مي توانيد براحتي و هر وقت كه خواستيد از طريق سايت اداره مربوطه نتيجه و مراحل بررسي پرونده خود را ببينيد يا كه پرونده شما در چه مرحله اي از كار قرار دارد.

 

پرداخت سريع تر، بهتر و امن تر:  اين موضوع براي كساني كه چه كاغذي ( آف لاين ) و چه آنلاين با كرديت كارت پرداخت را انجام مي دهند اهميت دارد چون مي دانند كه معمولاً كرديت كارتها داراي Password نمي باشد و اگر كاغذي لاج كنند و يك مامور يا شخص متخلفي شماره و نام و تاريخ انقضاي كارت را حفظ كند نسبتاً درگير يك سري مشكلاتي خواهيد شد كه هرچند قابل حل مي باشد ولي دردسر ساز است. ولي وقتي آنلاين پول را پرداخت مي كنيد تحت SSL128 هستيد و هيچ كسي حتي ADMIN نميتواند كار را مانيتور كند كه مشخصات كرديت كارت چيست. جدا از مسئله امنيت زمان پرداخت و دردسرهاي ارسال پول و انتظار رسيدن و دريافت پول از آن طرف نيز يكي از معضلات پرداخت است كه در روش آنلاين و با كارت اعتباري سرعت قابل توجه است .

البته در حالت كاغذي بايد شما يك International Money Order براي اداره مهاجرت تهيه و همراه با مدارك براي آنها ارسال كنيد.

براي لاج آنلاين چه بايد بكنيم ؟
خيلي ساده است . فرم 47 اس را كه دستي پر مي كرديم حالا كامپيوتري پر مي كنيم تازه اگر با مشخصاتي كه داريد مشكل نمره داشته باشيد همانجا بهتون ميگه و نمي ذاره كه بقيه فرم رو پر كنيد . ولي حتماً بايد براي پرداخت كرديت كارت داشته باشيد كه انواع مورد قبولش رو آورده كه بسته به اينكه كارت شما از كدوم نوع است بايد تيك بزنيد و شماره كرديت كارت و نام دارنده كارت و تاريخ انقضاي كارت را وارد مي كنيد مبلغ رو هم خود سيستم به صورت تايپ شده با توجه به نوع ويزاي شما اونجا مياره .
بعد كه تموم فرم رو پر كرديد و سابميت كرديد بايد مدارك جانبي رو كه توي چك ليست بهتون مي ده و مي تونيد پرينت بگيريد رو اسكن كنيد و با استفاده از كد TRN كه بهتون ميده وارد قسمت اتچ كردن مدارك شويد و كليه مداركتون رو اتچ كنيد .

برخي مدارك لازم براي لاج آنلاين :


Birth certificate or other evidence of age
Copy of page of passport containing personal details
Evidence of IELTS test
Evidence of overseas qualifications
Evidence of skills assessment
Evidence of ' Specific Work Experience'
Evidence of work experience
Form 1221-¦Additional personal particulars information
NAATI accreditation or other qualification
Passport photo
Form 160EH - Radiologist report on chest x-ray
Form 26EH - Medical examination for an Australian visa
Form 47P - Overseas penal clearance certificate

يعني اصلاً لازم نيست با پست چيزي رو براشون بفرستيم؟ ترجمه ريز نمرات و سابقه كار و همه موارد مثل فيش هاي حقوقي و غيره را مي شه اسكن كرد و الصاق كرد؟
براي اسكن و ارسال مدارك 28 روز فرصت داريد و لازم نيست چيزي پست كنيد . فقط اگر بعداً كيس آفيسر ازتون بخواد پست مي كنيد . ولي بايد در نظر داشته باشيد كه بيشتر از 60 فايل نمي توانيد اتچ كنيد و نكته ديگر اينكه يا بايد اصل مدارك را به صورت رنگي اسكن كنيد و يا كپي برابر اصل شده را اسكن كنيد. در مورد سرعت رسيدگي هم در خود سايت آورده شده است كه لاج كردن به صورت آنلاين سرعت رسيدگي پرونده رو افزايش مي دهد .

آيا مدارکي که بايد اسکن بشه رزولوشن استانداردي ميخواد؟
بله كلي شرايط و محدوديت و فرمت داره اين لينكش هست دقيق مطالعه كنيد:

http://www.immi.gov.au/e_visa/general-skilled-migration-attachments.htm

 
مدارك بايد با 96Dpi اسكن شود و آنها را به يكي از فرمت هاي مورد قبول Save كنيد كه اكثراً همه Jpg ذخيره ميكنند و بعد Jpg هاي مرتبط را همه با هم تبديل به PDF ميكنن.
حجم هر فايلي كه ميخواهيد Attach كنيد به پرونده هم نبايد از 1MB بيشتر بشود.
اگه بيشتر شد و هيچ چاره اي نداشتي بصورت چند قسمتي part1,2,3 درش بياوريد.

آيا ميشود اطلاعاتي را مثل نمره آيلتس و غيره٬ چند روز بعد از تكميل فرم بصورت آنلاين به فرم پر شده اضافه كرد؟  شماره نتيجه امتحان رو همون موقع بايد وارد كنيم يا مي‌شه طي 28 روز باقيمانده اين كار را انجام داد؟
وقتي شما فرم كامپيوتري رو پر مي كنيد يك قسمتي در مورد نتيجه آيلتس داره كه بايد كدي را كه روي نتيجه امتحان زده شده وارد كنيد .
تا وقتيكه تمام اطلاعات درخواستي فرم رو پر نكرده باشيد اجازه سابميت به شما نميدهد و تا وقتي كه سابميت نكرده باشيد 28 روز بي معنا است .

آيا مدارك را هم بايد رنگي اسكن كرد و فرستاد يا بايد آنها را پست هم كرد؟
بايد تمام مدارك رو يا اصلش رو به صورت رنگي اسكن كنيد يا كپي برابر اصل شده اش رو اسكن كنيد و بفرستيد . بعداً اگر كيس آفيسر ازتون مدارك رو بخواهد بايد برايش پست كنيد.

آیا برای دیاک اصل مدرک فارسی رو هم باید اسکن کنیم؟
هم ترجمه اش رو اسكن كنيد و هم اصلش را اسكن كنيد !
اگه اصلش را نداريد كپي برابر با اصلشو اسكن كنيد !

آيا براي پرداخت آنلاين debet card قبوله؟ visa electron کردیت کارت است یا دبیت؟
كليه دبيت كارتها يا اصطلاحاً  Pre-Paid Card ها با لوگوي VISA يا MasterCard جهت لاج آنلاين قابل قبول است.
ضمناً  VISA Electron هم در كليه جاهايي كه لوگو VISA  داشته باشد كار ميكند.
فرق VISA Electron اينه كه كليه تراكنش ها از طريق اينترنت مجدداً چك ميشود و بصورت پيش فرض داراي امكان VbV يا  Verified By Visa هستش. (رمز دوم اينترنتي)
هم ميتونه Credit باشه هم Pre-Paid بستگي به حساب و تقاضا و شرايط دارنده حساب دارد.
اطلاعات بيشتر :
تنها جايي كه Pre-Paid Card ها يا دبيت كارت ها به جاي Credit Card ها كار نمي كنند اونجايي است كه شما بيش از مبلغ موجودي نياز به پرداخت داريد . در اين صورت فقط كرديت كارتها هستند كه ميتونند استفاده بشن تا مابقي وجه از روي اعتبار دارنده كارت پرداخت بشه.

اگه از credit card شخص ديگه اي استفاده کنيم قابل قبوله؟ ايرادي نداره مشخصات main applicant با مشخصات دارنده کرديت کارد يکي نباشه؟
ايرادي نداره. ميتونيد از كرديت هر كسي خواستيد استفاده كنيد. مهم فقط واريز وجهه.

من به صورت آن لاين مداركمو لاج كردم و از من مديكال مي خواد در صورتيكه هنوز برام كيس آفيسر تعيين نشده . آيا بايد مديكالمو بفرستم يا صبر كنم كيس آفيسرم مشخص بشه؟
كنار هر فايل كه دانلود ميكني يه توضيحي داده است در خصوص مديكال گفته كه بياستيد تا به شما بگويند. مطالب را با دقت بخوانيد. از داخل چك ليست و آنجا كه براي دانلود هست مطالب را ميگيريد بعد يه سري اطلاعات پايين ان هستكه بايد حتماً خوب بخوانيد.
مدیکال چون داری زمان هستش خود آنها پیشنهاد میکنند که صبر کنید تا کیس آفیسرتون تصمیم بگیره و بهتون بگه. اگه وضع مالیتون خوبه میتوانید بفرستید و بعداً اگه باز هم کیس افیسر خواست دوباره براش بفرستید.

مدارك به اون زيادي رو چطوري توي تعداد محدودي فايل فرستادين؟
شما میتوانید 60 فایل ضمیمه کنید. فکر نمیکنم کسی حدود 60 فایل داشته باشه مگر اینکه چندتا بچه داشته باشه
در مورد مدارک شبیه هم میتوانید آنها رو تبدیل به پی دی اف کنید مثلاً اگه دو تا مدرک دارید که در ارتباط با هم هست مثلاً در چند صفحه هست، میتوانید آنها را تبدیل به فایل PDF کنید.
در آخر هم به شما میگه شماره TRN چی هستش و شما از این به بعد با این شماره میتوانید کارهای پروندتون رو دونبال کنید. بعد از این مرحله دیگه نمتوانید وارد اون اکانتی که اول باهاش فرم S47 رو پر کردید بشوید. چون میگه این ID یک بار لاگ شده است.
ما با استفاده از TRN و پسورد قبلی وارد بخشی که باید مدارک رو ضمیمه کرد، ميشویم. آنجا یک چک لیست دارد و مدارکی رو باید ضمیمیه کنید را نوشته است. در ضمن یكسری مدارک رو هم برای هر شخص جداگانه گفته که باید پر کرده و طی مدت 28 روز به آدرس آدلاید بفرستید. اسکن مدارک هم باید با رزولوشن 96dpi اسکن و حجمش هم بیشتر از 1000kb  يا اصطلاحاً يك مگابت نباشه.
درضمن در بخش دیگر کلیه اطلاعات پول واریزی هست و شما میتوانید از هر بخش پرینت بگیرید.

سوال مطرحه: تصميم دارم كه مداركم رو آنلاين لاج بكنم ولي هنوز جواب اسسمنتم نيامده و بايد لاج نهايي رو موقع اومدن نتيجه اسسمنتم انجام بدم. اما حتماً خودتون هم ميدونين كه پر كردن فرم آنلاين به صورتيه كه ميشه قسمتي از اونو پر كرد و اون رو save كرد و بعداً دوباره با دادن آيدي كه سايت موقع save كردن ميده و پسورد خودتون دوباره پر كردن بقيه فرم رو در زمان ديگه اي انجام داد. من هم به همين وسيله تا حالا همه فرم ها رو پر و پرداخت مبلغ را هم كرده ام بجز نتيجه اسسمنتم. حالا سوال من اينه كه درست بعد از پرداخت پول باز هم امكان save وجود داره يا ديگه به محض اينكه صفحه پرداخت پول رو submit ميكنيم ديگه نميتونيم به موارد پر شده در فرم دسترسي داشته باشيم؟ راستش من الان برام يه امكاني پيش اومده كه كسي كه تا چند روز ديگه توي تهران هست credit card داره و ميتونه اين كار رو برام انجام بده ولي هنوز نتيجه اسسمنتم نيومده. به همين خاطر هم ميخواستم بدونم كه آيا پرداخت هم save ميشه يا اون ديگه آخرين مرحله است؟
قاعدتاً مي توانيد بعد از سيو كردن قسمت پرداخت باز هم فرمت رو كامل كنيد يعني تا وقتي كه دكمه سابميت را نزده باشيد مي توني تغييرات بدهيد. ولي كسي كه شماره كرديت كارتش را  وارد كرده خيلي مايل خواهد بود كه همان موقع وارد كردن اطلاعات كارتش دكمه سابميت را هم بزنه تا از نظر امنيتي مطمپن بشود كه براش مشكلي پيش نمي آد چون زياد به اينترنت نميتوان اطمينان كرد.

چند وقت بعد از لاج آنلاين باید سوء پیشینه را فرستاد؟
از وقتي آنلاين مداركم را لاج كنيم 2.5 ماه بعدش مديكال و سوء پيشينه را خواهندخواست . البته شايد كيسهاي مختلف فرق كند.

در این لينك آدرس هم دیاک توضیحاتي داده در ارتباط با مدیکال چک بد نیست یه سری بزنید

من اگر بعد از لاج آنلاين ايران نبودم و اگر از من مديكال و سوءپيشينه خواستند، بايد براي جفتش برگردم ايران يا مي‌تونم مديكال رو همون‌جايي كه هستم بگيرم؟ يا نه كلا؟!؟!
نمي تونم خيلي با اطمينان جواب بدم ولي از اونجاييكه چيزي تو سه تا فرم مربوط به Medical ننوشته به نظرم (نظر شخصي بنده) فرق نميكنه شما فرم هاي Medical كه بعد از لاج آنلاين با نام و شماره پاسپورت خودت بطور اتوماتيك براتون صادر ميشه رو پرينت ميگيريد ميرويد پيش Panel Doctors احتمالا هر جاي دنيا كه تو ليست اونها باشه. اونها هم نتيجه رو به شماره TRN شما و براي سازمان هاي مربوطه ارسال ميكنند. و در صورت درخواست شما يك رسيد بهتون ميدن.

تاريخ همون روزي که آنلاين لاج ميکنيم به عنوان اولين روز شروع پروسه کارمون محسوب مي شه يا اينکه بعد از28 روز که مدارک موردنياز رو ارسال کرديم تازه فايلمون تشکيل ميشه؟
شما از همان روزي كه پول رو پرداخت ميكنيد پروندتون به جريان مي‌افته.

لینک این سرویس تو سایت DIMA چیه؟

برای شروع کار و دریافت اطلاعات بیشتر آنلاین اقدام کردن به این آدرس برويد.

http://www.immi.gov.au/e_visa/general-skilled-migration.htm

این روش مزیتی از نظر زمان اسس داره؟

تا جای که من میدونم از ز مانی که شما پول رو پرداخت میکنید پرونده شما به جریان می افته

اگر بخواهیم از اطلاعات کردیت کارت یکنفر دیگر استفاده کنیم چه مشخصاتی را لازم داریم شماره کارت و رمز و ديگر؟
اطلاعاتی که برای پرداخت باید داشته باشید 1- اسم و فامیل صاحب کارت 2- این کارت باید در لیست اداره مهاجرت استراليا باشد یعنی آنها با آن کار کنند مثل ویزا کارت و مستر کارت 3- تاریخ انقضاء کارت لازم است و یک شماره رمزی هست که تو پرداختهای اینتزنتی شما باید داشته باشید 4- موجودي لازم کارت پول  2060 دلار استراليا است كه در زمان لاج بايد در حساب باشد.

سوال مطرحه : من ميخوام آنلاين لاج كنم ولي اين ارور را ميدهد ميگويد كه حتما بايد تحصيلات استراليا را بزنيد من كه ندارم تكليف چيه؟
احتمالا امتيازتان نمي رسه ! مجددا تمام مراحل را از اول انجام بدهيد و دقيق بخوانيد. ببين چي از شما مي پرسه ! معمولاً معادل تحصيلات يا كار در استراليا مي توانيد چند سال سابقه كار جايگزين كنيد. من فكر مي كنم يا واقعاً امتيازتون نمي رسيده به 120 يا در يك جا منظور سوال را نفهميديد واسه همين برنامه امتيازات را كم محاسبه كرده ! پيشنهاد مي كنم اول فرم Piont Test را از روي سايت دانلود و خوب مطالعه كنيد بعد آنلاين امتحان كنيد.

آيا تاريخ ازدواج قبل از لاج مهم است؟

تاريخ ازدواج خيلي مهمه و ربطي به قبل و بعد لاج نداره


در مورد مداركي كه بايد كپي برابر اصل بشوند، آيا مهر دادگستري و وزارت امور خارجه كافي است و يا اينكه بايد علاوه بر ابن مهرها، مداركو ببريم سفارت استراليا تا اونجا هم مهر بزنند ( با دادن 24000 تومان براي هرصفحه)؟

 

همون دو تا مهر كافيه ضمناً ديگه مدتي است كه سفارت استراليا واسه ويزاي 175 يا 136 سابق ديگه هيچ تاييد يا كاري انجام نميده باز هم اگر لازم بود سوال كنيد


اگر هنگام لاج كردن آنلاين سن ما زير 29 سال باشد و مثلا يك ماه بعد سنمان بالاي 29 سال برود آيا 5 امتياز سن را از دست مي دهيم و يا اينكه اين امتياز هنگام لاج كردن محاسبه مي شود و بعد از آن مهم نيست؟

تاريخي كه لاج آنلاين ميكنيد و پول رو ميريزيد و به شما  TRN ميده بعنوان مرجعه تصميم گيري شناخته ميشود. واسه لاج كاغذي هم تاريخي كه مداركتون رو دريافت كنند و Aknowledgement Letter را بفرستن مهم است. اگه نسبت به اين تاريخ ها كه گفتم شرايط سن را داري تمومه. ميتونه خيالتون راحت باشه.


آيا مي توان بعد از لاج ، محل كار را عوض كرد و در يك كشور ديگر كار كرد، و آيا مهم است كه بعد از لاج به كاري كه مربوط به رشته مان نباشد مشغول شويم؟
بعد از تاريخ لاج طبيعيه كه ممكنه هر كسي شرايطش تغيير كنه. مشكلي نيست فقط اگر آدرس محل سكونتتان عوض شد بايد اطلاع بدهيد. اگر هم آخرين گواهي كارتان اينجوري صادر شده كه فلاني از تاريخ فلان تا هم اكنون فلان جا مشغول كاره بايد يك گواهي كار جديد از محل كار جديدتان بگيريد و بفرستيد كه آنها بفهمند الان ديگه جاي قبلي كار نميكنيد . ولي اگه گواهي كارتون اينجوريه كه فلاني از فلان تاريخ تا فلان تاريخ در اينجا مشغول بوده نيازي به نگراني نيست.
در هر صورت پيشنهاد من اين است كه چون نوع و امتياز كار جديد شما بعد از لاج تاثيري رو پرونده نداره فقط جهت اطلاع CO ( كيس آفيسر ) و جلوگيري از ابهامات احتمالي بعدي تغيير محل كار را به همراه يك گواهي كار جديد براي DIAC يا براي CO بفرستيد.

سوال : در مورد تاريخ ازدواج مشكلي نداره اگر مثلاً امروز عقد كنيم و يك روز بعد لاج كنيم و آيا از ما نمي خواهند كه مداركي دال بر زندگي مشترك ارايه بدهيم ( البته غير از عقد نامه)
قاعدتاً شما اگه تا تاريخ لاج عقد نكرده باشيد مجرد به شمار ميرويد و نمي توانيد تاريخ ازدواج را تاريخي در زمان آينده بزنيد. ولي حتي اگه همون تاريخ لاج و يا به قول شما يك روز قبلش عقد كرده باشيد و همه كارهاي محضر و شماره و تاريخ و ... رو انجام داده باشيد بله هيچ مشكلي نداره. مدارك دال بر زندگي مشترك از بعضي ها خواسته نميشه دليلش هم نامعلومه شايد شرايط شما هم يكي از اون شرايط باشه ولي يك نكته اميدوار كننده هست اونهم اينه كه چون تو عقدنامه ما ايراني ها مواردي مثل حق طلاق و نفقه و هزار تا كوفت و زهرمار ديگه وجود داره برخي وكلا معتقدند كه خود به خود متضمن زندگي مشترك هم هست. نكته مهم  اينه كه آيا ميخواهيد از 5 امتياز همسر هم استفاده كنيد يا نه ؟ يعني اگه همسر هم نمره، سن و زبان و اسس مدارك و سابقه و ... بياره شما ميتوانيد 5 امتياز بگيريد . در اين صورت احتمال اينكه از شما مداركي دال بر ادامه زندگي مشترك بخوان بيشتر ميشه چون منطقاً ممكنه بعضي ها كلك بزنند و براي اين 5 امتياز ازدواج صوري بكنند. در هر حال مدارك دال بر ادامه زندگي مشترك را ميتونيد از همين الان جور كنيد كه اگه ازتون خواستن كمتر مشكل داشته باشيد اين مداركي ميتونه از موارد زير باشه :
1. همسر رو تحت بيمه خودتون درمياريد و براش دفترچه بيمه ميگيريد و ترجمه رسمي ميكند.
2. يك حساب بانكي مشترك با مبلغ ترجيحاً قابل توجه باز ميكنيد و ترجمه رسمي ميكنيد.
3. يك قبضي مثل موبايل كه بنام همسرتون باشه و آدرسش با آدرس سكونتي كه ارايه ميدهيد يكي باشه كه آنها از اينطريق بفهمند شما هر دو يك جا زندگي ميكنيد و ترجمه رسمي كنيد.
4. آخرش هم اگه خيلي گير كرديد يك استشهاد رسمي محلي با تاييد كلانتري محل و دادگستري و گواهي امضا مهضر مبني بر ازدواج و زندگي مشترك شما از فلان تاريخ تا هم اكنون  و باز هم ترجمه رسمي .
در مورد ازدواج بايد عرض كنم كه دوستي يكسال قبل از لاج عقد كرده بود و همراه مدارك ترجمه عقدنامه رو هم فرستاد ولي بعد از مشخص شدن آفيسر با اينكه از امتياز همسر را هم نميخواست استفاده كند از او مدارك بيشتري دال بر تداوم زندگي خواستند و خودشون هم چند تا مثال زده بودند كه مثلاً يه نامه بانكي از حساب مشترك يا مثلاً اجاره نامه يا سند ملك مشترك و يا عكسهاي عروسي و يا دعوتنامه اي كه در آن ايشون و همسرش به كنفرانسي يا چيزي شبيه آن دعوت شده باشند.


سوال : من چند روز پيش آنلاين لاج کردم ... و مدارکم و سوابق کاريم را فرستادم توي سايت... ولي امروز فهميدم... آدرس محل کار قبليم عوض شده ... در حاليکه توي سابقه کارم آدرس قديمم بوده که اتفاقا توي سايت هم فرستادم ... هنوز هم 28 روز مهلتم تموم نشده ... بايد چي کار کنم ؟
خوب خدا را شكر كه آدرسي كه تو سايت موقع پركردن فرم هاي آنلاين دادي با آدرسي كه تو گواهي كارت يكيه ! اين رو شانس آوردي. پيشنهاد ميكنم فعلاً كاري نكن تا چند ماه ديگه كه CO دار بشي . وقتي CO بهت اعلام كرد كه واسه چك محل كار ميان اونوقت بهشون آدرس جديد محل كار سابقت رو بده و ازش بپرس واسه اين تغيير آدرس چه مداركي لازم دارند؟ اگر هم خيلي وسواس داريد و نگرانيد، مي توانيد به محض مشخص شدن CO بلافاصله بهش بگين ولي بدونيد كه اين كار احتمال چك محل كار رو بالاتر ميبره ! اگر باز هم خيلي خيلي نگران هستيد يك لينك تو سايت DIAC هست واسه After Lodgement كه گفته اگه تغييري تو شرايطون ايجاد شد طي مراحل اون فرم عمل كنيد و خبر بديد.

سوال: يک مشکلي که در رابطه با پر کردن مراحل Online ‌وجود داره ، اينه که در قسمت سوابق شغلي نمي توانيم قسمتهاي Part Time And Full Time‌ را مشخص کنيم
مثلاً من تو يک شرکت 10 ماه
Part Time بودم و 8 ماه Full Time ، ولي تو فرم Online فقط مي تونم مشخص کنم از تاريخ .... تا تاريخ .... در اين شرکت بودم . و هيچ مشخصه ديگري ندارد.
از نظر اونا اگه سابقه كارت تاييد بشه فرقي بين پارت تايم و فول تايم نيست.
شما اون جداول رو طبق واقعيت پر كنيد بعد از اينكه لاج تموم شد و پول رو پرداخت كرديد  28 روز وقت داريد كه مداركت را اسكن كنيد و بفرستيد. چند ماه بعد هم ميخواهند كه اون مدارك رو پست كنيد. در آن مرحله آنها بررسي ميكنند ببينند ادعاي شما كه مثلا گفتي 3 سال سابقه كار داري درسته يا نه. اونجاست كه طبق گواهي هاي كار كه تهيه كردي متوجه ميشن بعضي هاش فول تايمه و بعضي پارت تايم. ما فعلاً تو لاج آنلاين فقط ادعا ( Claim ) ميكنيم كه امتياز سابقه كار رو داريم ديگه بررسي و تشخيص ارزش اونها بر اساس نوع كار و تخصص و فول تايم يا پارت تايم بودنش به عهده اوناست. اصلاً واسه همينه كه معمولاً (تاكيد مي كنم معمولاً نه هميشه) بيمه بودن در درجه دوم اهميت قرار داره. چون ممكنه شش ماه كار پارت تايم شما ارزشش به اندازه يكسال كار فول تايم در جاي ديگه باشه. نگراني نداره. تو لاج آنلاين خيلي چيزها هست كه از شما پرسيده نميشه يا جزيياتش خواسته نميشه. فقط هموني كه ميخوان پر كنيد و بقيه كه به نظرتون لازمه مطمين باشيد كه در مراحل بعدي ازتون مي خواهند. ناسلامتي Case Officer اصلاً كارش همينه واسه همينه كه روند بررسي پرونده ها تا يكي دو سال و بعضاً بيشتر هم طول ميكشه .
ممكنه سوابق بيمه پردازي يا به قول خودشون Social Security Payment رو بعدها ازتون بخواهند.
بايد دقت كنيد كه اونايي كه پاره وقت يا نيمه وقت بوديد تو مدارك كاغذي (و در روش كه آنلاين بايد اسكنشون كنيد و بعداً پست كنيد) و همچنين تو مدارك مربوط Assess ذكر كنيد.
چون طبق قانون كار ما و اونها كارهاي پاره وقت و نيمه وقت لزومي به بيمه پردازي ندارن. پس اگه همه چي رو راستشو بنويسيد مخصوصاً تو رزومه و گواهي هاي كار كه از محل كار ميگيريد بايد قيد شده باشه تمام وقت يا نيمه وقت ( پاره وقت ). در اين صورت فقط بابت اون كارهايي كه تمام وقت بوديد ممكنه ازتون بيمه بخواهند. بايد خيلي حواستون را جمع كنيد و در گواهي كارها اگه سابقه بيمه نداشته باشيد ننويسيد: تمام وقت. حتي بعضي وكيل ها ميگن اگه مي خواهيد سرشونو گول بماليد بهتره بجاي اينكه بنويسيد نيمه وقت يا پاره وقت اصلاً چيزي ننويسيد تا اگه احتمالاً بعداً از شما بيمه خواستند بتونيد توضيح بدهيد كه فلان گواهي كار در فلان مدت تمام وقت نبوده و در نتيجه بيمه نداريد. اميدوارم كه دير نشده باشه چون خيلي ها موقع اسس به اين چيزها فكر نميكنند و مثلاً ميخواهند زرنگي كنند و سوابق پاره وقت و نيمه وقت رو تمام وقت جلوه ميدهند. البته بعضي هاشون شانس ميارن و CO گاگول از آب درمياد و به بيمه گير نميده ولي از اونجاييكه شانس زياد سراغ امثال ما نمياد اگه واقعاً امتيازتون مي رسه و نيازي به اين كلك بازي ها نداريد به نظر بنده حقير حتماً از اول راستش را بنويسيد تا متكي به شانس نباشيد.

سوال : يعني CO به من خودش را معرفي مي کند؟ و به من ميگويد که مي خواهد محل کارم  را چک بکند ؟
بله معمولا اينطوره ! معمولا نواقص پرونده و كليات روند پيگيري از طريق CO اعلام ميشود.


لينك درج تغييرات در پرونده :
اگر آنلاين لاج كرده ايد فقط جلوي آيتم I have a change of circumstances را بايد علامت بزنيد و وضعيتت را دقيق شرح بدهيد TRN فراموش نشود.

http://www.immi.gov.au/contacts/forms/gsm/post.htm

 
اگر كاغذي لاج كرديد و فايل نامبرتون آمده به اين آدرس ايميل ميزنيد با اين  Subject:

change of circumstances

branch2.docattach@immi.gov.au


سوال مطرحه : از کجا می فهمیم که این تراكنس اکشن درست انجام شده است یا نه؟ منظورم اينه كه یه چیزی مثل confirmation داره که شما مطمئن بشی و پول رو بهشون بدی؟
اگه تراكنش درست انجام شده باشه 2 تا چيز دريافت ميكني :
1. شما يك TRN Number در همون لحظه به همراه رسيد پرداخت پول از DIAC دريافت ميكنيد.
2. طرف كه كرديت كارت مال اونه هم چند وقت بعد يك Statement از بانك صادر كننده دريافت ميكنه.
ضمناً در همون لحظه هم ميتوانيد بطور آنلاين حساب كرديت كارت را چك كنيد و ليست تراكنشها را دريافت و پرينت بگيريد. فقط يادتون باشه لحظه Submit كردن، دوباره فرم آنلاين لاجمنت رو كامل چك كنيد. بعضي وقتها با اينكه Save شده ولي باز هم يه جاهايي اطلاعاتتون عوض ميشه نميدونم چرا. ضمناً بعد از لاج كلي نكته و دستورالعمل هست كه بايد همان لحظه گرفته و دقيقاً مراحل رو دنبال كنيد. اگه با يك Laptop انجام بدهيد راحت تر خواهيد بود.

منظور از Evidence of overseas qualifications چيست؟

يعني ترجمه دانشنامه تحصيلي ( البته ريز نمرات هم جاي ديگه اي خواسته شده )

منظور
reference letter هاي محل كار است ؟

يعني همون گواهي هاي كار يا هرگونه سندي كه اشتغال بكار شما را ثابت كند مثل آگهي تاسيس و آخرين تغييرات شركت خودتان يا جواز كسب و ...


منظور از NAATI accreditation or other qualification   چيست؟ آيا منظور همان نامه گذراندن دروس بزبان فارسي است؟
بله يعني يا بايد از دانشگاه نامه فارسي بودن دروس رو بياريد يا بايد برويد ناتي امتحان زبان فارسي بدهيد.

طبق گفته DIAC در روزها و ساعات خاص نبايد لاج انجام داد چون ممكن است در پرداخت يا لاج مشكلي بوجود بياد البته ساعتهايي كه تو DIAC گفته بود رو با روزها و ساعتهاي ايران تبديل كردم. چك كنيد اگه اشتباه ميكنم تصحيح بفرماييد + دقت !
يكشنبه ها ساعت 12 شب تا 12.5 شب
سه شنبه ها : ساعت 10.5 شب تا 12.5 شب
پنج شنبه ها : ساعت 12 شب تا 12.5 شب

براي دريافت اطلاعات بيشتر از سايت اداره مهاجرت استراليا در مورد لاج آنلاين كليك كنيد.